عینک واقع بینانه در روابط بین فردی

وقت آن رسیده که کمی عینک واقع بینانه‌تری به چشم خود بزنیم. روابط صمیمی، احساس‌های دردناکی هم به همراه دارد. بیشتر ما تمایلی به تجربه آنها نداریم و هرکاری را برای اجتناب از تجربه‌ این احساس‌های ناخوشایند انجام می‌دهیم. اما افسوس که فقط عده کمی می‌دانند که تجربه یک زندگی ارزشمند با این دردها گره خورده است و با اجتناب از این دردها نمی‌توان زندگی‌ای غنی و ارزشمند را تجربه کرد.

برشی از کتاب مهارت های زندگی بر اساس پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت

نویسنده: دکتر پیمان دوستی

زمانی که یاد بگیرید چطور برای افکار، عواطف و احساس‌هایتان آغوشی باز داشته باشید و به آنها فضایی برای حضور بدهید، متوجه می‌شوید که تاثیر کمتری بر شما می‌گذارند. آنها دیگر نمی‌توانند شما را مثل قایقی سرگردان در آب، به هر سو که می‌خواهند، حرکت دهند.

اگر پذیرای افکار و احساس‌های ناخوشایندتان هستید و می‌توانید به طور شفقت آمیزتری با خودتان رفتار کنید، خوب است. پس آماده رفتن به مرحله بعدی هستید. هر رابطه بین فردی یا صمیمانه‌ای مقداری تنش نیز به همراه دارد. اختلاف نظرها نیز اجتناب ناپذیر است. پس زمان آن است که فضایی را به احساس‌های ناخوشایند حاصل از روابط بین فردی‌تان اختصاص دهید و سعی کنید با دیگران هم به طرز شفقت آمیزی رفتار کنید.

در اینجا یاد می‌گیرید که چطور تفاوت‌های فردی یکدیگر را بپذیرید، آغوش خود را برای احساس‌های ناخوشایند حاصل از تفاوت‌ها باز کنید، و انتخاب کنید که حالا چگونه می‌خواهید رفتار کنید.

سفارش این کتاب

طی هفته‌ای که در پیش دارید، به احساس‌های حاصل از ارتباط‌های بین فردی‌تان توجه کنید. بهتر است که این احساس‌ها را در دفترچه خود یادداشت نمایید. توجه کنید چه افکاری از ذهن‌تان عبور می‌کند، آنها را نیز یادداشت نمایید. حال بار دیگر می‌خواهم مانند مادری که کودک خود را حتی زمانی که خاکی و گل آلود است در آغوش می‌گیرد، نفس عمیقی کشیده و احساس‌های خود را در آغوش بگیرید. توجه داشته باشید که لزومی ندارد از دست این افکار و احساس‌ها خلاص شوید، فقط از وجود آنها با نگاهی هشیارانه و کنجکاوانه آگاه باشید. زمانی که به افکار و احساس‌های خود آگاه بودید و آنها را در آغوش گرفتید، به سوال‌های زیر پاسخ دهید:

  1. رفتارتان با خودتان چگونه بود؟
  2. رفتارتان در روابط بین فردی‌تان چگونه بود؟
  3. رفتارتان به طور کلی با خودتان چگونه بود؟