مهارت رفتار جرات مندانه

رفتار جرات مندانه، مهارتی بین فردی است که شامل ابراز صادقانه و نسبتا صریح افکار و احساس‌ها می‌باشد، به نحوی که از نظر اجتماعی مناسب بوده و احترام به دیگران نیز، در آن مد نظر باشد. همچنین جرات مندی شامل دفاع فرد از حقوق خود یا توانایی نه گفتن به شکلی است که حقوق دیگران پایمال نشود.

برشی از کتاب مهارت های زندگی بر اساس پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت

نویسنده: دکتر پیمان دوستی

به یاد داشته باشید که رفتار جرات مندانه با رفتار پرخاشگرانه یا منفعلانه متفاوت است. افراد پرخاشگر با تهدید، ضایع کردن حقوق دیگران، توهین و … به اهداف خود می‌رسند. همچنین فردی که دارای سبک منفعلانه است به طور افراطی معذرت خواهی می‌کند و تمام حقوق خود را به نفع دیگران نادیده می‌گیرد. در این بین، فقط افرادی که دارای سبک ارتباطی جرات مندانه هستند به سمت اهداف و ارزش‌های خود بدون ضایع کردن حقوق دیگران قدم می‌گذارند. برای داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب، باید از سطح بالای خودآگاهی برخوردار باشید. پس پیشنهاد می‌کنم بار دیگر به فصل اول رجوع کنید.

سفارش این کتاب

برخی افراد به اندازه کافی با حقوق فردی خود آشنایی ندارند، پس طبیعی است که نمی‌توانند از حقوقی که چیزی درباره آن نمی‌دانند دفاع کنند. پس می‌خواهم ابتدا به برخی از حقوق فردی‌تان اشاره کنم. هر انسانی حق دارد تا به تقاضاهای دیگران نه بگوید، در مورد احساس‌ها و دلیل کارهای شخصی‌اش توضیح ندهد، به تقاضاهای بیش از حد دیگران پاسخ ندهد، تغییر عقیده دهد، زمانی که نیاز دارد تنها بماند، اشتباه کند و مسئولیت اشتباهش را بپذیرد، برای زندگی خود تصمیم بگیرد، از دیگران سوال کرده یا کمک بخواهد و خودش را دوست داشته باشد.