پچ پچ ذهن مان در خصوص همسرمان

ذهن افراد دوست دارد “پچ‌پچ كنند”. ذهن حرف‌های زيادي می‌زند كه برخي از آنها مفيد و مهم هستند، اما بیشتر اوقات هم حرف‌های بیهوده و بی اهمیت مي­گويند. تصور كنيد مبلغي به شما پرداخت کنند و در ازاي آن از شما بخواهند هر فكر و ایده‌ای كه در مدت بیست‌وچهار ساعت از ذهن شما می‌گذرد را به‌صورت يك كتاب بنويسيد. به نظر شما ارزش اين نوشته‌ها چقدر است؟ یقیناً اگر ذهن شما كمي شبيه ذهن من باشد، ارزش آن خیلی ناچیز خواهد بود!

منبع: کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق، نوشته دکتر راس هریس، ترجمه دکتر پیمان دوستی و همکاران

سفارش کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق

وقتی‌ به همسر خود فكر می‌کنیم، ذهن ما اغلب سريعاً شكايت می‌کند. درون آن یک گوی آزاد وجود دارد که به صدها مسیری می رود که دارای اشتباهات کلامی و عملی هستند. ذهن ما دوست دارد ما را به عقب برگرداند، مدام جنگ‌ها و شكايات و دعواها را تكرار می‌کند، در همۀ اين زمان‌ها ما در حال آسيب ديدن هستيم: همۀ زخم‌ها را باز می‌کنیم و اجازه می‌دهیم دوباره خون‌ریزی كنند. گاهي اوقات هم ذهن، ما را به خاطرات خوب گذشته می‌برد و سپس به ما طعنه مي­زند، كه همۀ اين خاطرات گذشته و تمام‌شده‌اند و یا حتي ممكن است ما را به آينده ببرد و به ما نشان دهد كه اگر در اين رابطه بمانيم، چه زندگي بدي خواهيم داشت و اگر رابطه را تمام كنيم، چقدر زندگي ما خوب خواهد شد.

حالا، اگر بدانيم كه چطور ذهن خود را مديريت كنيم، هیچ‌یک از این مواردی که ذکر شد مشكل به‌حساب نمی‌آید. مشكل اكثر ما اين است كه نمی‌دانیم چطور اين كار را انجام دهيم. اشتباه ما اين است كه به دام ذهن خود می‌افتیم: همۀ توجه خود را به آن می‌دهیم، خيلي آن را جدي می‌گیریم، هر آنچه می‌گوید را باور می‌کنیم و از آن اطاعت می‌کنیم. وقتي شما غرق افکار خود هستيد، در ابری از فرآیندهای فكري خود گم می‌شوید. اين مه هر لحظه غليظ‌تر و بيشتر می‌شود تا این‌که همسر شما در آن محو می‌شود و به‌سختی می‌توانید او را بین قضاوت‌ها، انتقادها و شكايات ببينيد؛ بنابراین وقتي نتوانيد شفاف ببينيد، قطعاً نمی‌توانید به‌طور مؤثر عمل كنيد.

هنگامی‌که غرق در ذهن خود هستيد، ارتباط شما قطع می‌شود و واكنش نشان می‌دهید. نمی‌توانید صادقانه با همسر خود ارتباط برقرار كنيد، زيرا بیش‌ازحد گرفتار افكار خود شده­اید. هم­چنین نمی‌توانید پاسخ مؤثر و انعطاف‌پذیری بدهيد، زيرا شما در حالت  واکنش ناگهانی به‌سرعت نسبت به آنچه که ذهن‌تان می‌گوید واكنش نشان می‌دهید. جای تعجب نيست كه اين موضوع بتواند انواع مشكلات را به وجود آورد.