گیر کردن در داستان تقصیر دیگری است

“او یک احمق دست و پا چلفتی است”. “تقصیر اوست”. “نمی‌توانم با آدم بی عرضه ای مثل او معاشرت کنم”. اگر چنین قضاوت‌هایی از دیگران در ذهن شما هم شکل گرفته است، بدانید که ذهن‌تان کارکردهای طبیعی خودش را انجام می‌دهد.

برشی از کتاب مهارت های زندگی بر اساس پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت

نویسنده: دکتر پیمان دوستی

ذهن پیوسته دوست دارد تا داستان‌هایی از این دست را برای‌تان تعریف کند. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر سفت و سخت به‌این داستان‌ها بچسبید؟ گوش کردن به‌ این داستان‌ها چه کمکی به داشتن رابطه بین فردی موثرتری می‌کند؟ ذهن من نیز مانند ذهن شما این داستان‌ها را تعریف می‌کند، اما به آنها نمی‌چسبم و اجازه نمی‌دهم تا رفتار من را تحت تاثیر قرار دهند. چگونه؟ از پروسه کلیدی‌ای در پذیرش و تعهد درمانی(ACT) به نام “گسلش” تشکر می‌کنم. در ادامه نگاهی به ‌این موضوع می‌اندازیم که چطور می‌توانیم کمی از قضاوت‌هایمان فاصله بگیریم.

سفارش این کتاب

خب موضوع خیلی هم پیچیده نیست، فقط می‌خواهیم از نگاهی متفاوت به قضاوت‌هایمان نگاه کنیم. برای درک بهتر موضوع مثالی می‌زنم. زمانی که قضاوتی تحت عنوان او یک احمق دست و پا چلفتی استدر ذهن من شکل می‌گیرد، جمله بندی های خود را به‌این شکل تغییر می‌دهم: معیارهای ما برای انجام کارها با یکدیگر متفاوت است.

تقصیر اوست، این هم یک قضاوت دیگر است، پس لازم است به خود یادآور شوم که ما در بعضی موارد باهم اختلاف سلیقه داریم. اینها نمونه‌هایی از قضاوت‌هایی است که هنگام روابط بین فردی در ذهن خیلی از ما شکل می‌گیرد. پس شروع می‌کنیم. چه قضاوت‌هایی نسبت به افرادی که با آنها در ارتباط هستید دارید و چگونه می‌توانید از این قضاوت‌ها کمی فاصله بگیرید؟

الف) شخص: ………………………………….

ب) قضاوت: …………………………………..

ج) جمله ای که با آن کمی از قضاوتتان فاصله گرفتید: ……………………………………….